Elektrische auto's.

Eerst berekenen we de uitstoot van diesel auto's  :
De diesel auto's hebben sinds hun bestaan een heuse evolutie gekend inzake hun uitstoot. 
Momenteel zijn er veel die 5,5 L diesel verbruiken per 100 km. Tegelijk worden ze allemaal uitgerust met een roetfilter welke tijdens de autokeuring grondig wordt getest.

5,5 L diesel x 3,135 kg CO2 ( W2W )  = 17,2425 kg CO2 per 100 km.
Of 172 g CO2/km.

Ik ben er helemaal zeker van dat deze uitstoot nog verminderd kan worden door R&D en chemische additieven  ... ( zoals Addblue e.d. ) en tegelijk vind ik het misdadig is om deze technische ontwikkelingen te laten voor wat ze zijn door de burger op te zadelen met elektrische auto's waarvan de efficiëntie nog belange NIET is bewezen.

Trouwens milieu-technisch is deze beslissing te gek voor woorden  ...
Onze oude auto's worden via oploop en export in het verkeer gebracht in landen zonder technische keuring en zullen er blijven rondrijden tot ze uit elkaar vallen.

Resultaat voor het milieu : NIETS !
Al even veel CO2 en zelfs meer gezien het ontbreken van keuringen en onderhoud.
Zelfs het gebruik van "rode" stookolie zal er hoogtij vieren.

De EU en het IPCC zweren desondanks dat de EV het tij zal doen keren .
De LIDP is geboren :
Linkse Idiote Dogma Politici.

Laten we deze EV eens van naderbij bekijken :

Dit voertuig produceert geen elektriciteit.
Daarvoor is het uitgerust met een batterij welke regelmatig opgeladen moet worden.
Hoe groter de batterij des te groter het rijbeteik.

Het verbruik kunnen we ramen op 0,2 kWh per km.
Ik gebruik het woord "ramen" want bij koudere temperaturen stijgt het verbruik aanzienlijk. Verschillende studies tonen een meerverbruik van 26 % bij temperaturen lager dan 5°C of 0,25 kWh/km.

De elektriciteit wordt in ons land geproduceerd door zo'n, wind, gascentrales, biomassa, afvalverbranding  en kernenergie.
Daaruit kunnen we bepalen hoeveel CO2 uitgestoten werd per kWh.
Anno 2023 bedraagt deze Electriciteitsmix  315 g/kWh.  ( deze mix is gestegen dankzij het sluiten van kernreactoren door GROEN ! en zal nog verder stijgen zolang deze LIDP aan de macht blijven, ook al halen ze nog maar 5 % bij verkiezingen  ).

0,20 kWh/km x 315 g/kWh = 63 g CO2/km.
Tegenover de 172 g CO2 per km van de diesel is dit uiteraard een forse daling ( ook al rijden onze auto's verder ... zie hierboven ).

In Duitsland is dit een geheel ander verhaal !
Vermits de " Grunen " alle kernreactoren hebben gesloten, terwijl er elders in de wereld juist bijgebouwd worden, is hun elektriciteitmix gestegen tot meer dan 500 g CO2 per kWh omdat ze massaal zijn overgestapt naar bruin- en steenkool.
De EV heeft dus een CO2 afdruk van 100 g/km.
Dat is dus niet meer zo gunstig ...

De productie van een EV is nog een ander verhaal.
De nodige zeldzame aardmetalen zijn ENORM.
Er moeten letterlijk bergen verzet worden, in de mijnbouw voor het vervaardigen van de batterijen.
De prijs van deze grondstoffen kan niet anders dan spectaculair stijgen gezien de explosieve vraag !

Tekstfragmenten van dhr. Luc Adang van "Wakkere Burgers" zegt al genoeg:

" Voor de productie, van onder andere de batterij, heeft men een onvoorstelbaar grote hoeveelheid uiterst zeldzame, niet recycleerbare aardmetalen nodig. De ontginning daarvan leidt tot milieueffecten die nu al veel ernstiger zijn, dan die van de steenkool-, olie- en gaswinning. De productie ervan verdubbelt ongeveer elke 15 jaar en dat zal alleen nog toenemen. Aan dit tempo zullen we de komende 30 jaar meer minerale ertsen moeten ontginnen dan de mens de afgelopen 70.000 jaar heeft gewonnen! Ik las daarrond deze vergelijking: de 7,5 miljard mensen, die nu op de planeet wonen, zullen, om de ‘groene transitie-droom’ te realiseren, meer mineralen verbruiken dan de afgelopen 500 generaties voor hen. Dat is meer dan alle 108 miljard mensen die ooit op aarde hebben rondgelopen.
"

 

Voor een smartphone heeft men ca. 10 g cobalt nodig, voor de batterij van 1 EV zomaar eventjes 15 kg !

Het ontginnen van alle nodige aardmetalen ( Lithium, Cobalt,  Cadminium, ... ), welke trouwens gebeurt door machines op fossiele brandstoffen,  is zeer vervuilende en vernietigt grote delen ongerepte natuur om dus "groen" te kunnen rondrijden.
Het is een van de grootste vervuilende industrie op onze planeet en de ontginning gebeurt veelal in landen waar er geen mensenrechten bestaan en/of totaal genegeerd worden.
De winning van Cobalt gebeurt trouwens door kinderarbeid waar blijkbaar niemand zich zorgen over maakt.



 

Een batterij voor een EV weegt 500 kg ( of meer ) en daarvoor moet minimum 250 ton erts verwerkt worden ...
Dit zegt meer dan genoeg !

Al bij al kunnen we hier besluiten dat 1 batterij voor bv. een Tesla 17 ton CO2 "kost" voor ontginning en productie.
17 ton = 17.000 kg CO2 = 17.000.000 g CO2 of 50 a 95 g/km CO2.

Dit brengt ons terug bij het begin van deze tekst waar ik uitkwam op 63 g CO2/km vanwege de huidige elektriciteitsmix ( welke nog zal stijgen ... ) : dit wordt dus 63 g + 95 g = 158 g CO2 per km.

Wat is dus het resultaat  ???
Diesel 172 g
EV 158 g ( en dit stijgt ... ).
Plus grote hoeveelheden afval en vernietigde ongerekte natuur !!!
In Duitsland en landen met veel steenkool gestookte centrales is het al over en uit.
" Wir schaffen das NICHT ".
Desondanks dit gegeven vieten "Der Grunen " nog steeds feest vanwege het sluiten van alle kerncentrales...
Wie begrijpt dit nog ?

Om een kernreactor van 1035 MW te vervangen door windturbines van 3 MW zijn er :
1035 : 3 = 345
: 0,33
= 1045 windturbines van 3 MW nodig.
Dit ter info.

Nu de praktische energie cijfers.
In ons land is het verbruik aan elektriciteit gelijk aan 90.000 GWh/jaar.
Door de transitie en elektrificatie zal dit verbruik minimum verdrievoudigen.
Dus 270.000 GWh/jaar.
Momenteel ligt onze elektriciteitsmix op +/- 300 g CO2/kWh.  ( en stijgt vanwege het stilleggen van 5 kernreactoren  ).
Dus in het "groene" verhaal moet dit alles via zon en wind komen ...

Ik druk dit uit in een aantal windturbines van 3 MW.

Opbrengst van 1 windturbine van 3 MW ;
3 MW
x 24 uur/ dag
x 365 dagen/jaar
x 33 % efficiëntie
= 8.671,4 MWh/jaar
= 8,672 GWh/jaar.

Vermits onze huidige elektriciteitsmix bestaat uit 22 % hernieuwbaar ( zon en wind ) moeten we van het huidig verbruik ( 90.000 GWh/jaar ) nog 70.200 GWh/jaar "vergroenen" ...
70.200 + 180.000 ( transitie) = 250.000 GWh/jaar.
250.000 GWh/jaar ÷ 8,672 = 28.828 windturbines bijbouwen ...
Reken hierbij nog eens de netverliezen bij en we komen afgerond op 60.000 windturbines van 3 MW.
We zijn anno 2023, wat wil zeggen dat we tegen 2035 ( verbod op aankoop van wagens op fossiele brandstoffen  ) 60.000 windturbines moeten bijbouwen !
Of 15 windturbines/dag vanaf nu elke dag tot 2035 ...

Tel daar nog maar 3 a 5 stuks bij gezien het feit dat windturbines verslijten door erosie ( en hun efficiëntie verliezen ) in een tijdsperiode van 10 a 15 jaar. 10 jaar op zee, 15 jaar op land.

Kostenplaatje :
18 windturbines/dag
X 10.000.000 €/stuk
= 180.000.000 €/dag.
X 365 dagen/jaar
= 66 miljard euro/jaar.
= 792 miljard tot en met 2035.

Daar komen dan nog andere kosten bij van zaken waarmee men nog geen ervaring van hebben zoals :

Aanpassingen net
Schakelkasten
Batterijen
Reserves
Backup installaties
...

Ik raam dit op 500 miljard euro

Dus het totaalplaatje zal meer dan 1.500 miljard € kosten. ( tot en met 2035 )

Opgelet de recyclage van Batterijen,  GVK Wieken, Zonnepanelen,  ... zitten hier nog niet bij.
Er zal eveneens een foutenmarge bij geteld moeten worden gezien de grondstofprijzen spectaculair zullen stijgen.
Dit bovenop ons deficit van meer dan 550 miljard € ...
En om wat te bereiken  :  NIETS

Nu kan je begrijpen waarom ik de term LIDP heb gedefinieerd als zijnde Linkse Idiote Dogma Politici.

Je kan ook tijdelijk terug bruinkool en steenkool centrales bouwen in afwachting ...
Doch dan is de uitstoot door elektrische auto's snel VEEL hoger dan diesels euronorm6  ...

Trouwens moet je ook weten dat als bv. 65 % van de huidige autobezitters elektrisch zouden rijden en s'avonds beginnen laden en ook nog eens de warmtepomp opzetten het snel gedaan zal zijn ...
Het net kan dit NIET aan !
De ramp zou niet te beschrijven zijn !

En wat gaan we doen met alle batterijen die " op" zijn ?
De recyclage is moeilijk en uiterst duur.
De prijzen voor de grondstoffen swingen nu reeds de pan uit.

Nu hoor ik sommige onder jullie dat het milieu mij in het geheel niet interesseert...
Of , doe maar gerust verder zoals we bezig waren, het kan toch geen kwaad ...

DIT IS NIET ZO !

Doch wat ik me als weteschapper wel afvraag is waarom de echte problemen NIET worden aangepakt.

Deze onderwerpen worden besproken in het artikel "BBT" : Best Beschikbare Technologie.

./.

DUITS ONDERZOEK: DIESEL IS BETER VOOR MILIEU DAN ELEKTRISCH

19 april 2019

Elektrische auto’s zijn alleen op papier beter voor milieu. In werkelijkheid vertegenwoordigen ze per kilometer een hogere CO2-uitstoot dan dieselvoertuigen. Dat is de conclusie van een studie van de universiteit van Keulen onder leiding van fysicaprofessor Christoph Buchal.

Accu's zijn vervuilend

Dat een accu van een elektrische auto, niet bepaald klimaatvriendelijk is, weten we intussen. Los van ethische problemen die te maken hebben met het winnen van die zeldzame grondstoffen, gebeurt het ook zelden op een ecologische manier.

De studie gebruikt de Tesla Model 3 als toetssteen. Die heeft één van de efficiëntste accu’s en elektrische aandrijfsystemen op de markt. Maar daar vertegenwoordigt de batterij alleen nog altijd een CO2-uitstoot van 11 à 15 ton. Bij een levensduur van 10 jaar voor de accu en een gemiddelde afstand van 15.000 kilometer per jaar, betekent dat al 73 tot 98 gram CO2 per kilometer. Wanneer ook nog de Duitse elektriciteitsmix in rekening gebracht wordt, belast een elektrische auto het klimaat 11 to 28 procent meer dan een modern dieselvoertuig, staat in de studie te lezen.

Wat is de échte CO2-uitstoot?

Wordt het elektriciteitsverbruik verrekend, dan stoot die Tesla in werkelijkheid tussen 156 en 181 gram CO2 per kilometer uit. Dat is merkbaar meer dan een dieselwagen van dezelfde afmetingen, zo concluderen de Duitsers die overigens erg lichtzinnig omspringen met de extra milieubelasting die de productie van fossiele brandstoffen veroorzaakt.

De studie is ook ongemeen scherp voor de Europese politiek. Die beschouwen elektrische wagens als zero-emissievoertuigen, en negeren compleet dat de stroom eerst opgewerkt moet worden. De onderzoekers beschouwen de voorgeschreven CO2-norm die Europa vanaf 2030 zal opleggen als ‘onrealistisch’. De drempel van 59 gram per kilometer komt overeen met een verbruik van 2,2 liter diesel of 2,6 liter benzine per 100km.

Liever een auto op aardgas

De aangekondigde grenswaarden verplichten autobouwers om een aanzienlijk deel van hun toekomstige verkopen in elektrische auto’s te realiseren. Maar, zo concludeert de universsiteitsstudie, dat zou net slechter zijn voor het milieu. De wetenschappers suggereren dat het klimaat vooral gebaat zou zijn met een omschakeling naar methaan of aardgas. “Daarvan is de CO2-uitstoot nog een derde lager dan bij een dieselmotor”, klinkt het.




















Maak jouw eigen website met JouwWeb