E-vrachtwagens 

 

E-vrachtwagens : een sprookje of ???

Dhr. Timmermans,  de klimaatpaus van de EU, wil tegen 2030 elektrische vrachtwagens in Europa : 400.000 stuks !
En dit dus om de CO2 uitstoot te verminderen want dit gas is de "hoofdbeschuldigde " van het klimaatprobleem...

400.000 x 100.000 € subsidies =40.000.000.000 € subsidies ...
Wie zal dit alles betalen ?
Inderdaad U en ik via nieuwe belastingen zoals de CO2 tax die al gestemd is in de EU.
Wie weet wat ze nog allemaal zullen uitvinden ?

Want, 1 ding is zeker, ze zijn enorm vindingrijk in het bepalen van allerlei wetten om uw geld te komen "stelen op legale manieren  !!!

Een moderne vrachtwagen op diesel kost +/- 120.000 €.
Een elektrische 340.000 tot 400.000 €.
Tel daar de subsidies van af en dan komen we uit op de dubbele kost !
Zelfs de "goedkope" Poolse transportfirma 's krijgen dit niet in een business plan bij de bank of lease maatschappij verkocht.

Gevolg : ze gaan failliet of stoppen ermee ... en weg is de economische activiteit.

2030 dat is binnen 26 jaar !!!

Enkele grote transportbedrijven zullen een paar elektrische vrachtwagens kopen en inzetten ( alhoewel dit ook vrij onzeker is ) enkel om bv. publicitaire redenen ...

Logistieke werkbaarheid.
Dit wordt een zeer moeilijk vraagstuk ! ( lees : ONMOGELIJK )

Alleen al het feit dat ze na 200 km 4 uur moeten opladen betekent chaos en economisch een heuse ramp.

Waar gaan ze ( de  LIDP , linkse idiote dogmatische politici) al die laadpleinen plaatsen ???


E-vrachtwagens milieutechnisch ...

Een E-vrachtwagen heeft een batterij aan boord met 479 kWh ( bruikbare capaciteit  ) en kan daarmee 250 tot 350 km afleggen.
Afhankelijk van zijn lading.

479 kWh : 250 km = 1,916 kWh/km
479 kWh : 350 km =  1,369 kWh/km

De productie van elektriciteit kost energie en zorgt voor een uitstoot al naargelang de gebruikte technologie. ( nucleair, zon, wind, biomassa , gas, steenkool, ... ).

Deze mix van technologieën zorgt voor een elektriciteitsmix  : bij ons in België is dat ongeveer 250 g CO2/kWh.
Dit getal zal stijgen wanneer de LIDP ( linkse idiote dogma politici  ) alle kernreactoren gesloten zullen hebben ...
In Duitsland zijn ze reeds zover en daar bedraagt de mix > 425 g/kWh  !!! ( steenkool en bruinkool  ).

Dit betekent dat de E-vrachtwagens een uitstoot teweegbrengen van :

1,916 kWh/km x 250 g CO2/kWh = 479 g CO2 per km of
1,369 kWh/km  x 250 g CO2/kWh  = 342 g CO2 per km.

Om nog maar te zwijgen over E-vrachtwagens met koelwagens ...

 

OPGEPAST : In Duitsland en Polen mag je gerust deze bedragen vermenigvuldigen met 2,5.
Of dus 1.179 g CO2 per km tot 885 g CO2 per km.
Groen hé?

Hier werd geen rekening gehouden met de veel zwaardere "footprint " voor het fabriceren van deze batterijen.
( Zoals bij vele "groene " projecten mag " alles" ... )

Tevens betekent dit dat deze E-vrachtwagens overal waar ze rijden het extra gewicht van deze batterijen moeten meenemen.  Kan tot 5.000 kg en meer zijn.
Dit kan onmogelijk efficiënt zijn ???


Diesel vrachtwagens :

Enige technische termen :
Tank to wheel  : 2,63 kg CO2/liter diesel.
Well to wheel : 3,135 kg CO2/ liter diesel

30 liter diesel per 100 km brengt ons op :
30 x 3,135 kg CO2/ liter = 94,05 kg CO2.
94,05 : 100 = 0,9405 kg CO2/km.
Of 941 g CO2 per km.

Dus amper een verbetering gezien het feit dat de C2C berekening nog niet bij de uitstoot gegevens ( met elektriciteitsmix = 250 ) werd geteld.

 

En dit zal toenemen gezien onze elektriciteitsmix nog zal stijgen door de afbouw van de kerncentrales  .

BRAVO.....

En in Duitsland en zeker in Polen is dat zo veel erger ... ( hogere elektriciteitsmix  ).
Daar is het zo dat een euronorm6 al even veel CO2 uitstoot als een E-vrachtwagen die dus 3 maal zoveel kost.

Wie houdt u voor de zot Mr. Timmermans  ???

Slotwoord.

Geheel het logistiek systeem wordt op de helling gezet.
Het rijden tot lege accu ( 250 a 350 km ) en opladen ( 4 uur ) wordt een GROTE CHAOS.

Voor het milieu  ...

En in feite is het nog slechter dan de huidige diesel euronorm6 !!!

Dromen dat de elektriciteitsmix zal dalen door het plaatsen van windturbines mag, alhoewel het bij dromen zal blijven ...

https://waanzinnig-groen.jouwweb.be/

Proficiat !

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb